Vitamin B12

Vitamin b12

Symptomen på Vitamin B12-brist

Känner du dig trött, hängig eller deprimerad, då kan det bero på att du har underskott på Vitamin B12. Brist på Vitamin B12 kan leda till svår blodbrist som man blir trött och retlig av. Vid blodbrist kan man få andnöd och hjärtklappning vid kroppsansträngning. Brist på Vitamin B12 kan också leda till allvarliga nervskador.

Tidiga symptom på Vitamin B12 brist kan vara sveda på tungan, blödningar från tandköttet och håravfall. Andra symptom kan vara:

  • Trötthet och koncentrationsproblem
  • Svaghet och yrsel
  • Depressioner
  • Nervskador
  • Aptitlöshet, illamående och diarré

Symtomen på Vitamin B12-brist kan komma smygande och det gäller att behandla eventuell Vitamin B12-brist i god tid för det kan ge obotliga skador.

Vem kan råka ut för B12-brist?

Vitamin B12 brist är vanligare än vad man kan tro. 10-15% av befolkningen lider av Vitamin B12-brist och är vanligast hos äldre, veganer och hos dem som äter ensidig kost. En strikt vegetarisk kosthållning har väldigt lågt innehåll av Vitamin B12. Bantare och de som slarvar med maten behöver förmodligen också extra tillskott av Vitamin B12.

Förmågan för kroppen att ta upp Vitamin B12 försämras med åldern, varför äldre behöver större doser.  Men detta kan även drabba yngre och medelålders. Andra gruppen som behöver extra tillskott av är kvinnor i fertil ålder i samband med graviditet och amning och folk som idrottar mycket. Rökning, högt alkoholintag och vissa läkemedel kan också ge brist. De tre viktigaste B-vitaminerna för kroppen är B12, B6 och folsyra.

Varför behöver vi Vitamin B12?

Vitaminerna B12 är livsnödvändiga för celldelningen och celltillväxten i kroppen. De är också nödvändiga för viktiga funktioner i hjärna, ryggmärg och nerver. Vitamin B12 behövs för att kroppen ska kunna nybilda röda blodkroppar, nervsystemet ska kunna fungera som det ska samt för cellernas ämnesomsättning.

Med extra tillskott på Vitamin B 12 hjälper du kroppen att klara perioder av psykisk och fysisk ansträngning. Vitamin B12 får man i sig naturligt genom födan och är vanligt förekommande i animaliska livsmedel som lever, kött, fisk, skaldjur, mjölk, ost och ägg. Slarvar man med maten behöver man förmodligen extra tillskott av Vitamin B12 och detta gäller också för veganer.

Förmågan för kroppen att ta upp B12 försämras med åldern, varför äldre behöver större doser av Vitamin B12. Andra gruppen som behöver extra tillskott är kvinnor i fertil ålder i samband med graviditet och amning och även idrottsfolk behöver extra tillskott. Det är ingen risk att man kan överdosera intag av Vitamin B12.

Hur får man i sig Vitamin B12?

Man får i sig Vitamin B12 naturligt främst genom att äta kött, fisk, skaldjur, mjölk, ost och ägg.

Köpa Vitamin B12

Man kan köpa ett enkelt tillskott av Vitamin B12 i de flesta butiker men det billigaste sättet är att handla vitaminer på nätet. Här kan man köpa Vitamin B12 + folsyra för en billig peng.

Denna sida är skapad för att förklara allt om vitamin b12. Har du några frågor om innehållet eller om något annat så är du välkommen att kontakta oss.